הפורום
הגב לנושא נושא: ליל חניה
:
נוצר ע"י על 19 אוג 2020 02:10
הרשו לי לחלוק עמכם את אשר אני עומד לשאת דברים אי"ה מחר במהלך מסיבת שבע ברכות באוויר הפתוח. פרשת השבוע - שופטים שבספר דברים (י) כִּי תִקְרַב אֶל עִיר לְהִילָּחֵם עָלֶיהָ וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ לְשָׁלוֹם: (יא) וְהָיָה אִם שָׁלוֹם תַּעַנְךָ וּפָתְחָה לָךְ (ואז אין רשות להילחם איתה) מדרש רבה דברים פרשה ה פסקה יא רבנן אמרי: תדע לך כמה גדול כוחו של שלום. אפילו המלחמה, שאין אדם יורד לתוכה אלא בחרבות וברומחים, אמר הקב"ה כשתהיו הולכים לעשות מלחמה לא תהיו פותחין תחלה אלא בשלום. מניין? ממה שקרינו בעניין: (דברים כ) "כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום". מדרש רבה דברים פרשה ה פסקה יב אמר הקב"ה למשה שיילחם עם סיחון, שנאמר (דברים ב) "והתגר בו מלחמה", והוא לא עשה כן. אלא "וָאֶשְׁלַח מַלְאָכִים מִמִּדְבַּר קְדֵמוֹת אֶל סִיחוֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן דִּבְרֵי שָׁלוֹם לֵאמור". אמר לו הקב"ה: כך אמרתי לך להילחם עמו ואתה פתחת בשלום - חייך שאני מקיים גזרתך. כל מלחמה שיהיו הולכים, לא יהיו פותחים אלא בשלום שנאמר כי תקרב אל עיר להילחם עליה וקראת אליה לשלום". בא אלי הבחור עידו (קצת לאחר שהתגלו אצלי התסמינים הראשונים של אלתרמניה) ואמר לי, שהוא וחברו מצאו הקבלה בין ליל חניה של נתן אלתרמן לבין קריבה אל עיר והפתיחה בשלום ("בה הוא פותח")וגם דברי הכהן משיח עשר מילים בדיוק "אל ירך לבבכם, אל תראו, ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם" ("בלי מורך לב ובלי חשש"). תהדקו חגורות, חוזרים ל - ליל שבת שבין יום כיפור לסוכות תש"ט הצבא המצרי ניתק את הנגב ממרכז הארץ. ברנדוט הציע לתת את הנגב לערבים. אחרי מותו בטרם עת, עוד יותר ישנה נטייה באומות לתת הנגב לערבים. מתארגן מבצע להילחם במצרים ולכן שמו: "עשר המכות". חטיבת הנגב וחטיבה 8 המשוריינת של יצחק שדה עם נתן אלתרמן בגדוד האחורי 88 של המרגמות ואבא שלי עם יוצאי לח"י בגדוד 82 של הטנקים הוצקיס וקרומוולים וחלק מגדוד הטנקים השני 89 נערכים להתקפה על מתחם פלוג'ה, עיראק אל מנשיה ותל גת שהוא שרידיה של העיר הפלישתית גת שהייתה בזמנו עיר בינונית מוקפת חומה (בדיוק סוג העיר העונה לדרישות הפתיחה בשלום) בין בית ג'וברין ועזה. ספר דברי הימים על עוזיהו (ו) וַיֵּצֵא וַיִּלָּחֶם בַּפְּלִשְׁתִּים וַיִּפְרֹץ אֶת חוֹמַת גַּת וְאֵת חוֹמַת יַבְנֶה וְאֵת חוֹמַת אַשְׁדּוֹד וַיִּבְנֶה עָרִים בְּאַשְׁדּוֹד וּבַפְּלִשְׁתִּים: (ז) וַיַּעְזְרֵהוּ הָאֱלֹהִים עַל פְּלִשְׁתִּים וְעַל הָעַרְבִים הַיֹּשְׁבִים בְּגוּר בָּעַל וְהַמְּעוּנִים: על 36 השעות של נתן אלתרמן בקרב הזה אמר יצחק שדה: יום נסעת, לילה חפרת, יום נלחמת – זהו תחזור למרכז. על ליל שבת הזה נכתב השיר ליל חניה. עשר המכות – עשרה בתים לשיר. הוא כלול בשבעה שירי המלחמה של הספר "עיר היונה" (שחלקו הגדול עוסק בשירי העפלה ולכן אהוב על מרדכי סער אבי הכלה שנולד בספינת מעפילים בזמן סערה). "ליל חניה", "בהתפרש המחנה" – כתוב במזמור תהילים לחודש הקרוב - אלול: "לדוד, ה' אורי" (ג) אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי אִם תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטח מדרש רבה ויקרא פרשה כא פסקה א " מכאן ואילך אמרו ישראל: אם תחנה עלי מחנה של מצריים לא יירא לבי, אם תקום עלי מלחמתן של מצריים בזאת אני בוטח, בזאת שהבטחת לי, שנאמר (בפרשתנו על ידי הכהן משוח מלחמה) "ה' אלוקיכם ההולך עמכם להילחם לכם עם אויביכם להושיע אתכם". "בקול דברים" "בקול גדול" שניהם בספר דברים בהקשר של עשרת הדברות שעל הלוחות הראשונים שנשברו: (יב) וַיְדַבֵּר יְדֹוָד אֲלֵיכֶם מִתּוֹךְ הָאֵשׁ קוֹל דְּבָרִים אַתֶּם שֹׁמְעִים וּתְמוּנָה אֵינְכֶם רֹאִים זוּלָתִי קוֹל: (יג) וַיַּגֵּד לָכֶם אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר צִוָּה אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים וַיִּכְתְּבֵם עַל שְׁנֵי לֻחוֹת אֲבָנִים: (יט) אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה דִּבֶּר יְדֹוָד אֶל כָּל קְהַלְכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ הֶעָנָן וְהָעֲרָפֶל קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף וַיִּכְתְּבֵם עַל שְׁנֵי לֻחֹת אֲבָנִים וַיִּתְּנֵם אֵלָי: מה ענין עשרת הדברות שבלוחות השבורים למחנה החונה על עיר? משנה, מסכת סוטה, על דברי כהן משוח מלחמה שבפרשתנו: "כִּי ה' אֱלֹקיכֶם הַהוֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִילָּחֵם לָכֶם עם אויביכם להושיע אתכםֹ", זֶה מַחֲנֵה הָאָרוֹן: מדרש ילקוט שמעוני מפרש: "להושיע אתכם - זו מחנה הארון", וכל כך למה? (איך אלוקים עוזר לכם במלחמה?) מפני שהשם וכל כינויו מונחים בארון (בו נמצאים שברי הלוחות עם עשרת הדברות כתובות בכתב אלוקים להבדיל מהלוחות השניים שנכתבו על ידי משה). ומפורט היטב בירושלמי: ר' יודה בן לקיש אומר: שני ארונות היו מהלכים עם ישראל במדבר. אחד שהייתה התורה נתונה בו ואחד שהיו שברי הלוחות מונחים בתוכו. זה שהייתה התורה נתונה בתוכו היה נתון באוהל מועד. הדא הוא דכתיב (במדבר יד) וארון ברית ה' ומשה לא משו מקרב המחנה. וזה שהיו שברי הלוחות נתונים בתוכו - היה נכנס ויוצא עמהן (גם למלחמה). בסיכום עד כאן, הכול עשר: עשרה בתי השיר, מבצע עשר המכות נגד המצרים, עשר מילות העידוד של הכהן משוח המלחמה ועשרת הדברות שבלוחות השבורים בכתב יד אלוקים שבארון שב"מחנה הארון". בהקשר של תפקיד המחנה – "להיות שופך דם האדם ומגינו" ליל אד מן הדוודים – אלתרמן נפעם מהסעדת השטח (עסקו של החתן) – כי היא מקבילה ליצירת האדם (ברוך אתה ה' יוצר האדם שבשבע ברכות הנישואין) ...וְאָדָם אַיִן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה: וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה: וַיִּיצֶר יְדֹוָד אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה... מדרש רבה בראשית פרשה יד פסקה א א"ר יוסי בן קצרתה: כאשה הזאת שהיא משקשקת עיסתה במים ומגבהת חלתה מבנתיים, כך בתחילה – "ואד יעלה מן הארץ והשקה את כל פני האדמה" ואחר כך - וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה... ניצב פרוש על היחיד והגדודים. בחטיבה 8 של יצחק שדה היו וודאי בין המפקדים גם חיילים מיומנים בוגרי הגדודים העבריים של הבריגדה היהודית, בוודאי בקרב דוברי האנגלית שביניהם. מבצע "עשר המכות" נוהל בארבע שפות – עברית, יידיש, רוסית (טנקי ההוצ'קיס) ואנגלית (טנקי הקרומוול). (הכלה היא מדריכה במוזיאון הגדודים העבריים שבאביחיל). ללא ספק בוגרי הגדודים העבריים שהיו לוחמים בעלי הכשרה מוקדמת תרמו רבות לנצחוננו במלחמת העצמאות. נסיים בברכות לבני הזוג שיישרו בביתם: אהבה (על אהבה הוא מדבר) ואחווה (כישופה של רעות רוח) ושלום (בה הוא פותח) ורעות (הרעות – ידי אדם בראוה).
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: ליל חניה
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1