| בשורה קודמת חלה תקלה, לכן אני ממשיך כאן: 
 שלום, אקי!
 לשורות אלה חשיבות עליונה. סבורני שאלתרמן מדמה כאן כיליון העיר העצורה לחורבן טרויה עצורה גם היא. בשיר אחרון של "איליאדה" (24,677-699) מתאר הומרוס איך פריאמוס הישיש מלך-טרויה בעזרת האל הרמס בלילה בסתר לוקח את גופתו של בנו הקטור אשר נפל בקרב עם אכילוס:
 
 689 ... נבהל הזקן ויער את-כרוזו
 הלך הרמס ואסר לרכבם הסוסים והפרדים.
 מהר עבר המחנה, ואיש לא ראהו בצאתו.
 (תרגום של שאול טשרניחובסקי)
 
 אלתרמן, כנראה, התכוון לכך מלכתחילה, ולא בכדי כלי-זין היחיד הנזכר בפואמה - חרב:
 -אלי נרודף בחרב ("שיר לאשת-נעורים")
 -ישמח הנופל בחרב,
 ישמח השואל מי בחרב ("שיר השקר")
 -כי פארוה לפי חרב
 - כי ראיתיה מול החרב ("שיר של אור")
 
 חרב זאת איננה חרב מתקופת הברונזה הומרית, אלא חרב מ"עידן הברזל" שלנו:
 -אז עלה הברזל, בתי
 כי ברזל ישבר, בתי ("שיר לאשת-נעורים")
 -אז נעה העיר כי ברזל ניגש.
 אך ברזל בברזל פגש ("שחר")
 
 וכאן עולה בזיכרון כלי אחר, עליו נדבר בנפרד
 
 |