הפורום
הגב לנושא נושא: פרשנות לשיר מסביב למדורה
:
נוצר ע"י על 03 אפר 2012 01:19
שלום וברכה משמח? כן. מדהים? לא בטוח. לדעתי זה צפוי לגמרי. שני קוראים, שני שירים. אשר למגש הכסף: לא בטוח שבא לי לטחון אותו, אבל אם כבר העלית, אז: 1) גם שם אני לא מזהה בקשת סליחה, אלא משהו גדול מזה והרבה פחות קונטרוברסלי: הכרת תודה של העם לחייליו. אלתרמן מבטא הכרת תודה לנוער הישראלי שהביא (יָביא בעצם, השיר נכתב בזמן עתיד, וראה להלן) את הנצחון במלחמת העצמאות העומדת בפתח שים לב ל"אין אות אם חיים הם או אם ירויים", שם אלתרמן כולל במגש הכסף שלו את כל החיילים. לא רק את המתים. במובן זה, באמת יש כאן עוד מאותו דבר. כמו במסביב למדורה. שים לב גם ל"הלוך והחרש". לי זה מזכיר את ערך השתקנות שהזכרנו ב"מסביב למדורה". גם התערובת של "יום הפרך" ו"ליל קו האש" מגדילים את הטווח של הראויים להיקרא "מגש הכסף" אצלו. 2) מי שטבע את מטבע הלשון בהקשר זה, היה חיים וייצמן שבהתיחסו לתוכנית החלוקה, אמר בנאומו בארה"ב משהו כמו: "אין מדינה ניתנת לעם על מגש של כסף". ידוע שיש רבים המתאמצים לצקת תוכן חתרני ב"מגש הכסף", בימינו, בלי קצת חתרנות - אין סיפור אבל לדעתי גם זה מלאכותי. הקיצוני ביותר שנתקלתי בו הוא אריאל הירשפלד. כשאני בא להגיב על מאמרו בעניין זה, אני לא מוצא מאיפה להתחיל. אין כמעט שורה אחת שאני מסכים איתה. ה-כל מופרך ופוליטי לחלוטין. למה "אלתרמן הגיב בזעם"? הרי גם מדברי וייצמן משתמעת בערך אותה טענה. שאת המדינה נצטרך להשיג במלחמה תמורת קורבנות רבים. שהחלטת החלוקה נותנת לנו רק סיכוי למדינה, ולא מדינה ממש. לדעתי אלתרמן הגיב בחרדת קודש ובאחריות ציבורית, לנוכח המבחן העליון שהמדינה עמדה בפניו. אין לי ביטוי יותר מתאים לתאר את מה שהשיר הזה מעורר בי: חרדת קודש. 3) האם "מי אתם" מקביל ל"לא היתה להם אם"? לא יודע. מה שברור לדעתי הוא שגם כאן הנסיון למצוא תוכחה או מחאה הוא מלאכותי. די אם נציין שאת ה"מי אתם" שואלת האומה "קרועת לב אך נושמת" וכשהיא "שטופת דמע וקסם". לא. אלתרמן יצר כאן שיר שהוא כלי נשק ממש במלחמתו הצפויה של העם. מעין נאום "דם יזע ודמעות" או "היתה זאת שעתם היפה ביותר" הישראלי. השיר נכתב עוד לפני מלחמת העצמאות, למעשה ממש בתחילתה, ואלתרמן מנבא (בדיקנות מצמררת) את מה שיקרה. תהיה מלחמה. היא תהיה עקובה מדם, אך אנו ננצח בה ונקבל את הנס האחד אין שני. את מדינת ישראל. 4) כדאי לשים לב להשקפתו של אלתרמן על "גודל השעה". זה מוטיב חשוב אצלו. לדעתו תקומת העם היהודי בסוף שנות הארבעים ותחילת שנות החמישים, הן אירוע היסטורי חד פעמי. כזה שכל המהלך של תולדות העם היהודי מכוונים אליו. מכאן "הנס האחד אין שני" אגב, מכאן גם: "פני הכוכב הקם והמרחב העג" בליל חנייה שהזכרת במאמר מוסגר (אם כבר הזכרנו): אני קורא את "ליל חנייה" כזרם תודעה של משורר המביט בסובב אותו בליל-חנייה-טרם-קרב. (במקביל, ניתן גם לקרוא אותו כזרם התודעה של אותו משורר כאשר הוא כבר איננו בשטח, כאשר הוא יושב ומשחזר את החווייה לאחר זמן. קריאה כזאת תהיה אפילו מדוייקת יותר) במובן זה השיר הוא חלק אורגני לגמרי בספר עיר היונה, שחלק ניכר ממנו הוא משהו מעין זה. אלא שבשיר ליל חנייה אלתרמן הגיע לשיאים באותנטיות של תיאורו. זרימת התודעה, הקפיצות האסוציאטיביות שלה, הן מופת של כתיבה מסוג זה. וכל זה במשקל מתוחכם וחרוזים - ממש גאוני לדעתי. לא ניכנס לזה עמוק מדי, על "ליל חנייה" יש יותר מדי מה להגיד, אבל בדוגמא שלנו אפשר לראות למה אני מתכוון. אלתרמן כותב בבית דנן: "בעיסוקה האץ חופז מתג אל תג. ליל חניה. פני נפחיה ואופיה ועגלוניה של חברה בטרם גג. פני הכוכב הקם והמרחב העג. " שימו לב שמה שמושך את תשומת ליבו הם בעיקר פני האנשים. הם כולם חיילים, אך הוא רואה בהם מיד את הנפחים והאופים שהם בחיי היומיום, עובר משם לחברה ההולכת ונבנית, שעדיין "אין לה גג", ומשם אל "הכוכב הקם והמרחב העג", שאפשר לראות בהם מעין התרחקות של עין הצופה כלפי מעלה, אל הליל הרקוע, משם הוא מביט בסיטואציה המקומית ומבין, או תוהה, על מקומה ביוניברס ועל ציר הזמן. זה לא מקרה. הספר עיר היונה מלא בשירים על "פני האנשים" שמהם עשוייה האומה הישנה – חדשה הנבנית בישראל ואשר למים לדוד המלך, את זה בודאי שלא בא לי לטחון. למה מה, שאני אטחן מים? אני מוכן להגיד שאת הביצוע של הגשש אהבתי, לא יותר.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: פרשנות לשיר מסביב למדורה
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1