הפורום
הגב לנושא נושא: מה זה יונה אצל אלתרמן
:
נוצר ע"י על 25 נוב 2012 11:10
2) עיר היונה השיר השני אליו אתיחס הוא השיר הפותח את הספר "עיר היונה" והיה אם נמצא גם כאן משמעות דומה לזו שבשיר היין, עשינו צעד קדימה פותח אלתרמן כך: כאן נאספו דברי שיר שחוברו בשוא העת ושאונה של העת בהיותה בונה עיר ובוראה הארץ ולשונה - - - ופני שמחתה עזות וחזקים לעומתן פני תוגתה ולעת חג או מספד הן רובצות אישה לפתח רעותה - - - והעת כמו עיר שבה כל דין עשוי בראש חוצות ופני היונה ואיבחת חַרְבָּהּ הן דמות פניה הנחצות בעברית הכותבת סיפור או מזמור מתערבים שתיקתה ושאונה לו יגעו בשוליה שירי זה הצרור אשר שם להם עיר היונה השיר בכללו מכין את הרקע לקובץ "עיר היונה" כולו, ומסביר כי יעסוק בתיאור "העת" המיוחדת שבה נבנתה מחדש מדינת ישראל. נחמד יהיה לשים לב כיצד שוב מציצים מן החרכים מוטיבים מובהקים משמחת עניים, כגון: הזיווגים: שמחה – תוגה, או: חג – מספד וכו' בבית הבא: ".. ופני שמחתה עזות וחזקים לעומתן פני תוגתה ולעת חג או מספד הן רובצות אישה לפתח רעותה.." אך ענייננו ("סמל היונה") עולה על השולחן בשני הבתים המסיימים: "... והעת כמו עיר שבה כל דין עשוי בראש חוצות ופני היונה ואיבחת חַרְבָּהּ הן דמות פניה הנחצות בעברית הכותבת סיפור או מזמור מתערבים שתיקתה ושאונה לו יגעו בשוליה שירי זה הצרור אשר שם להם עיר היונה" רבים טיפלו ופירשו את מושג היונה בהקשר של שיר זה. נביא כאן משהו מזה, ותוך כדי כך נכיר כמה משמעויות של המושג. היונה מקבלת כאן קודם כל משמעות של חרב, על פי ירמיהו למשל: לב כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת, הִנֵּה רָעָה יֹצֵאת מִגּוֹי אֶל-גּוֹי; וְסַעַר גָּדוֹל, יֵעוֹר מִיַּרְכְּתֵי-אָרֶץ. לג וְהָיוּ חַלְלֵי יְהוָה, בַּיּוֹם הַהוּא, מִקְצֵה הָאָרֶץ, וְעַד-קְצֵה הָאָרֶץ: לֹא יִסָּפְדוּ, וְלֹא יֵאָסְפוּ וְלֹא יִקָּבֵרוּ--לְדֹמֶן עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, יִהְיוּ. לד הֵילִילוּ הָרֹעִים וְזַעֲקוּ, וְהִתְפַּלְּשׁוּ אַדִּירֵי הַצֹּאן--כִּי-מָלְאוּ יְמֵיכֶם, לִטְבוֹחַ; וּתְפוֹצוֹתִיכֶם, וּנְפַלְתֶּם כִּכְלִי חֶמְדָּה. לה וְאָבַד מָנוֹס, מִן-הָרֹעִים, וּפְלֵיטָה, מֵאַדִּירֵי הַצֹּאן. לוקוֹל צַעֲקַת הָרֹעִים, וִילְלַת אַדִּירֵי הַצֹּאן--כִּי-שֹׁדֵד יְהוָה, אֶת-מַרְעִיתָם. לז וְנָדַמּוּ, נְאוֹת הַשָּׁלוֹם, מִפְּנֵי, חֲרוֹן אַף-יְהוָה. לח עָזַב כַּכְּפִיר, סֻכּוֹ--כִּי-הָיְתָה אַרְצָם, לְשַׁמָּה, מִפְּנֵי חֲרוֹן הַיּוֹנָה, וּמִפְּנֵי חֲרוֹן אַפּוֹ. או כדברי הנביא צפניה הוֹי מֹרְאָה, וְנִגְאָלָה--הָעִיר, הַיּוֹנָה. ב לֹא שָׁמְעָה בְּקוֹל, לֹא לָקְחָה מוּסָר; בַּיהוָה לֹא בָטָחָה, אֶל-אֱלֹהֶיהָ לֹא קָרֵבָה. ג שָׂרֶיהָ בְקִרְבָּהּ, אֲרָיוֹת שֹׁאֲגִים; שֹׁפְטֶיהָ זְאֵבֵי עֶרֶב, לֹא גָרְמוּ לַבֹּקֶר. ד נְבִיאֶיהָ, פֹּחֲזִים, אַנְשֵׁי, בֹּגְדוֹת; כֹּהֲנֶיהָ, חִלְּלוּ-קֹדֶשׁ, חָמְסוּ, תּוֹרָה. ה יְהוָה צַדִּיק בְּקִרְבָּהּ, לֹא יַעֲשֶׂה עַוְלָה; בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר מִשְׁפָּטוֹ יִתֵּן לָאוֹר, לֹא נֶעְדָּר, וְלֹא-יוֹדֵעַ עַוָּל, בֹּשֶׁת. אך אצל אלתרמן היא מייצגת גם כפל משמעות (ומכאן: "דמות פניה הנחצות"), בדומה לעצם המילה "יונה", שהיא מצד אחד החרב האכזרית של אלוהים המענישה את יושבי ירושלים, ומצד שני היא גם המבשרת של השלום, כמו בהמשך נבואת צפניה: יג שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל לֹא-יַעֲשׂוּ עַוְלָה, וְלֹא-יְדַבְּרוּ כָזָב, וְלֹא-יִמָּצֵא בְּפִיהֶם, לְשׁוֹן תַּרְמִית: כִּי-הֵמָּה יִרְעוּ וְרָבְצוּ, וְאֵין מַחֲרִיד. {פ} יד רָנִּי, בַּת-צִיּוֹן--הָרִיעוּ, יִשְׂרָאֵל; שִׂמְחִי וְעָלְזִי בְּכָל-לֵב, בַּת יְרוּשָׁלִָם. טו הֵסִיר יְהוָה מִשְׁפָּטַיִךְ, פִּנָּה אֹיְבֵךְ; מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְהוָה בְּקִרְבֵּךְ, לֹא-תִירְאִי רָע עוֹד. {פ} טז בַּיּוֹם הַהוּא, יֵאָמֵר לִירוּשָׁלִַם אַל-תִּירָאִי: צִיּוֹן, אַל-יִרְפּוּ יָדָיִךְ. יז יְהוָה אֱלֹהַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ, גִּבּוֹר יוֹשִׁיעַ; יָשִׂישׂ עָלַיִךְ בְּשִׂמְחָה, יַחֲרִישׁ בְּאַהֲבָתוֹ--יָגִיל עָלַיִךְ, בְּרִנָּה. נדמה כאילו אלתרמן, שלא היה חובב ניגודים והפכים גדול ממנו, שראה בכל פרט במציאות של העולם הנגלה דבר והיפוכו - אימץ בשקיקה את הסמל הזה "היונה". סמל המייצג א – את האונאה של בת ציון את אלוהים ב – את החרב הנוקמת בה ג – את סמל השלום להלן מקבץ פרשנויות "ותיקות" למושג. הוי מוראה ונגאלה העיר היונה רד"ק לצפניה פרק ג' – א' העיר היונה היא בעלת משמעות כפולה א – משורש הונאה (וכך גם "מוראה" משורש "ראי") ב – חרב היונה הוי מוראה ונגאלה - חזר לדבר על ירושלם מוראה פעול מהכבד והחולם מקום קמץ חטף או שורק וענינו מן ושמתיך כראי ענין טנוף ולכלוך וכן ונגאלה מזה הענין כמו וכל מלבושי אגאלתי נגואלו בדם והענין כפול במלות שונות: העיר היונה. מענין לא תונו וכן בא פעל הקל מזה הענין עוד חרב היונה ויש מפרשים: היונה הפותה כמו ויהי אפרים כיונה פותה אין לב שמע את הפירושים לביטוי יוצא דופן זה: מצודת דוד צפניה פרק ג (א) הוי מוראה ונגאלה - יש להתאונן על ירושלים המטונפת ומלוכלכת, העיר המאנה ואונסת את הבריות. ניתוח לשוני מלא של הביטוי נותן רד"ק, בפירושו ליחזקאל מה, ח. שם נאמר "ולא יונו עוד נשיאי את עמי, והארץ ישנו לבית ישראל לשבטיהם". ועל הביטוי "ולא יונו עוד נשיאי את עמי", מעיר רד"ק: "ולא יונו" - יש בלשון הזה לקיחת ממון האדם או גופו מדעת, ושלא מדעת. שלא מדעת, כמו "לא תונו איש את עמיתו". מדעת, שאונס אותו בגלוי בכח, ומזה "ולא יונו עוד נשיאי את עמי", וכן "והאכלתי את מוניך" "חרב היונה" "העיר היונה". הביטוי "חרב היונה" נכנס לתודעה כביטוי של חורבן. החרב האונסת, הכופה על בני אדם ומזיקה להם. נראה כיצד השתמשו בביטוי זה במהלך הדורות: כמקור ראשון נביא מכתב מן המאה החמש עשרה, שנכתב על ידי רבי שמעון דוראן, ממשפחה שמקורה בפרובנס, גלתה לספרד, וברחה לצפון אפריקה. רבי שמעון שמש כרב באלג'יר. וכך הוא כותב: שו"ת יכין ובועז חלק ב סימן מח אני הגבר ראה עני, בשבט עברת הזמן, אשר פח לרגלי טמן... ולכן ראוי לבעל נפש, באפר יתחפש, להוריד עדיו מעליו, וטיט חוצות שם בפניו, ויהמה כיונה, מפני חרב היונה... והאיש הירא את ה' בעת הזה, לא ירדוף אחר הזהב והכסף, כי יצא מלפני ה' הקצף. ואם כתם אופיר כעפר יאסף. יהיה הכל בעיניו היו כלא היו, כי המה הבל. ואחריתם אבל. יש כאן משחק מילים מעניין: ויהמה כיונה, מפני חרב היונה... הקינה שרשב"ץ מקונן, מזכירה את המיית היונה המקוננת. ביטוי זה שגור ומוכר. לביטוי זה מצמיד רשב"ץ את הביטוי המיוחד: חרב היונה. והוא מציע לכל בעל נפש "להוריד עדיו מעליו, וטיט חוצות שם בפניו, ויהמה כיונה, מפני חרב היונה...". חרב היונה - כמשמעה במקורות שראינו: החרב המקפחת, המקפדת חיי אדם שלא לרצונו. ועוד שימוש בביטוי זה, מאתיים שנה לאחר מכן. הכותב הוא רבי אהרן שמואל בן ישראל קוידנובר (מהרש"ק), שנולד ברוסיה בשנת 1614 לערך, בעקבות גזירות ת"ח ות"ט 1648, ברח לוילנא ושם היה לדיין. בתשובותיו משתקפים התנאים הקשים של המלחמות והנדודים על סבלם וצרותיהם, שפקדו את עם ישראל בימיו. וכך הוא כותב: שו"ת אמונת שמואל סימן מא בעל בית אחד מק' קדישא לאגארנ"א ושמו הר"ר אפרים הי' רוצה לילך לבית אביו ולבני משפחתו שהי' דרים למרחוק מק"ק הנ"ל ומנהיגי דק"ק הנ"ל לא הי' רוצים להניח אותו האיש לילך עד שהי' מוכרח לישבע שהוא מחויב לחזור ולבא תוך הקהילה הנ"ל כלות ששה חדשים ובתוך הזמן פתע פתאום נשתבש אותו המדינה בגייסות ושיירות עד שכמעט חרב איש ברעהו בכל המדינה ההוא והקהל היו ג"כ מוכרחים לברוח מתוך ק"ק הנ"ל לשאר ארצות מתוך חרב היונה ונעשה חורבן בעוונותינו הרבים במדינה ההיא באחינו בני ישראל ונהרגו כמה אלפי' נפשות מישראל וכמעט שבת עובר מני אורח שהי' בלתי אפשרי... גם כאן השימוש בביטוי חרב היונה הוא כמשמעו במקרא ובפרשניו: החרב ההורסת, המכלה את כל העומד בדרכה. ויהי אפרים כיונה פותה אין לב (פירוש חביב עלי במיוחד, על פי הנביא הושע, פרק ז) ונתמצת כאן,כי מפרשים שהמדובר במלך הושע בן אלה, מלך ישראל האחרון, עליו מסופר כי בזמן שהיה בן חסותו של תגלת פלאסר ג', מלך אשור, שלח שליחים למלך מצרים. הדבר נודע למלך אשור שכעס על הבגידה. הושע המפוחד הלך אל מלך אשור לרצות אותו, וזה כלא אותו מיד, ועלה על שומרון, עליה צר במשך 3 שנים עד שהכניע אותה והגלה את עשרת שבטי ישראל. המפרשים מכנים (במעין היפוך המטונימיה) את הושע "יונה פותה אין לב" (= טיפש ובוגדני, כמו היונה הרועה בשדות זרים ואחר כך חוזרת אל השובך ובסוף נלכדת שם ונשחטת). ראשית, לא היה צריך לבגוד עם מלך מצרים. מאחר שבגד, לא היה צריך ללכת אל מלך אשור. שהרי אם ללא מלך בראש צבאות ישראל, לקח לו 3 שנים של מצור, עם המלך בשומרון לא היה מצליח כלל. היוצא מכל זה, הוא כי לביטוי כמה מובנים, לעתים גם סותרים. תכונה שקרצה מאד לאלתרמן כמובן. ביחוד המאפיין האוקסימורוני לפי רשב"ץ: "ויהמה כיונה מפני חרב היונה". לפחות בשיר הפתיחה לעיר היונה, הבחירה הזאת מתאימה, הגם שאלתרמן טורח להזכיר בגוף השיר את "חרב היונה" (בשורה: "ופני היונה ואיבחת חרבה/ הן דמות פניה הנחצות"), פירוש: הדמות היא שניים: א – פני היונה. ב – איבחת חרבה (של היונה) בנקודה זאת מסביר אלתרמן את בחירתו במושג היונה. הוא טוען כי המושג "עיר היונה" נבחר כדי לייצג את פניה הכפולים של ה"עת".
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: מה זה יונה אצל אלתרמן
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1