הפורום
הגב לנושא נושא: טעות מעניינת
:
נוצר ע"י על 26 אוג 2012 11:02
אוסיף דברים שכתבתי על שורות אלה בספרי "על עת ועת אתר" (1999), עמ' 162-163: בניגוד לאבן-גבירול שהכריז בפתח שירו הנודע "אני השר והשיר לי לעבד", משיר זה אנו למדים דווקא "כי לא עבד השיר", וזאת למרבה הפרדוקס לאחר תיאורו של השיר כעבד ולתיאורה של השורה כשבויה יפת תואר. בניגוד ליל"ג שתיאר את המשורר תופס הקשת (או תופש הקסת), הרודף כצייד אחר בת-שירו כדי לענוד לה חרוזי אתנן, בעוד היא הנסה מפניו כאיילת אהבים חומקנית (בשירו "השירה מאין תימצא"), כאן מתואר משורר צייד הרודף אחרי מילים יפות ונדירות הקלועות וכלואות בסבך המליצה כדי לעשות בהן אחד משני שימושים: להעניק לשורה חרוז, או אבן חן, בשבועת אמונים, או להגיש לה גרגר מָחוץ מגרגירי פלח הרימון, שדמו-עסיסו ניגר לארץ, אות לאהבה חופשית, יצרית ופרוצה, ללא התחייבות וללא שבועת אמונים. משמע, מסקנותיו של המודרניזם פלורליסטיות מאלה של הקלסיציזם: המודרניסטן יכול לאהוב אהבה חופשית ו/או אהבה מריטלית; לגרור כפרא קדמוני נשים אל המאורה, או לחפש את היפה בבנות הפלך כנהוג בחברה החצרונית הטרקלינית המעודנת. [...] אלתרמן אף ניהל כאן דיאלוג עם שלונסקי, שבמאמרו "המליצה" המליץ על מילים פרועות ופרוצות, אסופיות וממזרות, הנוהגות כנשים מופקרות, ומתמסרות ללילה אחד. [...] כאבחנתם של הרי גולומב ושל עוזי שביט: החרוז החצוי והמגיר עסיסו כפלח הוא החרוז המודרניסטי של "כוכבים בחוץ", ואילו החרוז השלם כשבועה הוא החרוז המדויק, או החרוז ההומופוני, שאותו תמצא תכופות ב"שמחת עניים".
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: טעות מעניינת
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1