הפורום
הגב לנושא נושא: עוד שתי שאלות על "שמחת עניים"
:
נוצר ע"י על 18 אוק 2012 00:59
חזרתי, ואני מקדים לתשובה על "שיר לאשת נעורים" מספר תשובות לשאלות קודמות שלך, כי זה רקע שנראה לי הכרחי ונתחיל בהערות ל"שיר של מנוחות" את שיר של מנוחות לא הייתי מגדיר כקינה, וודאי שלא סרקסטית. מה שיוצר לכאורה רושם כזה היא אוירת האימה שאלתרמן משרה על הקורא בשורה כגון: "הרוח תנע עריסות ותלויים", ברור ש "לא כביסה היא המתנדנדת על החבל", אלא עריסות (כלומר: תינוקות, ואולי חמור מזה: עריסוֹת ריקות!) ו"תלויים" (רחמנא ליצלן). כדאי להזכיר שעריסה ריקה (או: "שוממה") היא מוטיב אלתרמני ותיק. (ראו: "עריסה שוממה לך הניע, האם", השיר הזר, כוכבים בחוץ.) כך גם לגבי תלויי אלתרמן לדורותיהם, (וראו: "בני תלוי על ראש התורן", האם השלישית, שם.) אלא שאין כאן (בשיר של מנוחות) בהכרח סרקזם אלא ניסיון, שצלח, ליצור עולם זוועה חלומי, ברוח הגוֹתִית השוֹרָה על כל "שמחת עניים". כראוי לדעת אלתרמן לסיור מודרך בעולם המתים. כלומר הקורא מוכנס ע"י ביטויים אלה לאוירת עולם המתים. למען הפרוטוקול, כדאי לציין שהופעת המת בשמחת עניים, לרבות כל המונולוגים שלו, יש הרואים בה סצינה המתרחשת כולה בתוך נפשה של הרעייה. כלומר, הטענה היא שהמונולוג של המת המכוון אל הרעייה מתרחש כולו במחשבותיה של הרעייה בלבד.. עיקר התרומה של גישה כזאת היא לסייע לפרשן להתגבר על תופעות אי-רציונליות לכאורה כמו מת המדבר, שגרמו למבוכה בין פרשנינו. לעניות דעתי, אם זוהי התרומה, הפרשנות הזאת לא תורמת הרבה לצד התימאטי. הרי תמיד אפשר לומר כי כל יצירה היא בעצם – בִּדְיוֹן. יציר מחשבותיו של המחבר, ולכן מלכתחילה לא יכולה להיווצר בעייה עם אלמנטים אי-רציונאליים. הם תמיד לגיטימיים. אפעלפיכן, אפשר להסביר את תכליתה של אוירת הזוועה שהזכרתי, בשורה "והרוח תנע עריסות ותלויים", בכך שמדובר במחשבות של הרעייה על קו הקץ. לפי גירסה זאת, המשורר כביכול מתאר כאן מפיו של המת, את פחדיה הכמוסים של הרעייה, ומכאן האלמנטים החרדתיים של עריסות ריקות וכו'. עם שאר פרשנויותיך אני מסכים לגמרי: במילה "רוח" נרמז המוות וכך גם במילה "מנוחות". מהי משמעותו של "כעת חיה" אצל אלתרמן מהביטוי "כעת חיה" הקורא למד כי הבטחתו של המת איננה לפגישה "מחר" אלא רק "כעת חיה".המשמעות היא "לאחר זמן". אלתרמן רומז בכך לפגישה "לאחר זמן". אחרי המוות ואחרי שיוולד או יגדל הבן. אין כאן סתירה בין שיר של מנוחות לשיר סיום, להיפך. בשני המקרים הרעיה עוד תזכה "לחיות בין אחים" ובנה הוא אשר "ימוד לה משכב בחבל" בבוא העת. האם זה יהיה "לאחר חיים ארוכים"? בהחלט יתכן, גם כאן. גם בשיר של מנוחות זה מתאפשר אם תקרא בזהירות את הבית האחרון בשורות: " ונגעה בך בלי קול השמחה הרכה, והלבין השער העוטר לרקה.." תראה שערב המנוחות המובטח לרעייה הוא על זמני ויכול להסתיים לאחר שהזקנה כבר קפצה גם על האישה. מצד שני, בהחלט נרמזת הבטחה, המרוחה לאורך כל היצירה, והיא מעיקרי עיקריה, כי הרעייה עוד תחיה בין אחים גם לאחר מותה. כמו כל מת שידע למות למען ערך ראוי. זהו מוטיב-על ב"שמחת עניים". המוות הוא הנותן טעם ומשמעות לחיים. אבל זאת רק כאשר מתים בנסיבות בעלות משמעות. ("פעם באלף שנה יש למותנו שחר") אלתרמן חוזר על כך כל כך הרבה פעמים ביצירתו, עד שנדמה כי יש בעיקרון הזה משהו אובססיבי ממש מבחינתו. לעניות דעתי על רקע זה יש לראות את הרומן של אלתרמן עם המוות, גם בחייו האישיים. למשל: בהתעקשותו של אלתרמן להתגייס לצה"ל במלחמת השחרור, בתפקיד קרבי. אתה ממש מרגיש שהוא מתקנא במתים. גם מותו לפני גיל 60, שהיה ממש לא מחויב המציאות, יצר תחושה כזאת. הנה שתי דוגמאות מתוך שירתו: א. שיר ו' מה"שירים על רעות הרוח" המסתיים בבית רווי הקנאה: הישבע רק רעי, אם יש יום ותנוח ועברת ביתי, מה תאמר שם? כזאת! הוא רדף הבלים והיה רועה רוח, אבל מת כמו איש היודע עשות. עד הבוקר רעי לא תקום בי עוד רוח. אך עד בוקר אני לא אשכח לך זאת. שיר המזכיר את מלחמת העצמאות מתוך "עיר היונה", אך שספוג כולו בערכי "שמחת עניים": המוות הוא הנותן טעם לחיים.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: עוד שתי שאלות על "שמחת עניים"
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1