הפורום
הגב לנושא נושא: עוד שתי שאלות על "שמחת עניים"
:
נוצר ע"י על 18 אוק 2012 01:22
"קץ האב" גם בשיר זה דן אלתרמן ברעיון כי המוות הוא הנותן טעם לחיים בשורות כמו: גַּם הַיּוֹם, בַּת, יוֹצֵא כָּל דָּבָר מִפְּשׁוּטוֹ .אַךְ לַמָּוֶת, וְלֹא לַמְּלִיצָה במובן זה השיר הוא חלק בלתי נפרד מ"שמחת עניים" ואף חלק בלתי נפרד מן הטיעון של המת החי כלפי הרעייה. בכל זאת, ידוע שהשיר "קץ האב", היוה מכשול למפרשי "שמחת עניים", שרבים מהם לא ידעו כיצד לפרש את הופעתו המפתיעה והעוצמתית (ממש דאוס אקס מכינה) לקראת סיום שלב השיכנוע של הרעייה ע"י המת. (אם אני לא טועה, עוזי שביט עשה נסיון לא רע לאחרונה, אבל לטעמי לא הכריע את השור) בעוד המת מנסה לשכנע אותה לעבור להתנגדות אקטיבית לצר, מופיע האב ובמותו (או זכרון מותו) מטה את הכף סופית. בשורה: "בְּכִי לַטּוֹב לָך מֵאח וָרֵעַ", מסביר אלתרמן מפי המת את עליונותו של האב על האחים והרֵעים שהשתתפו במסע השיכנוע עד כה. לדעתי, הסיבה לקשיי הפרשנות ולאפיו המיוחד של השיר, היא החווייה האישית שחוללה את השיר, והיא מותו של אביו של אלתרמן (יצחק) בעצם ימי כתיבת היצירה או בסמוך לכך, וכן העובדה שניתן לקרוא אותו ממש כמונולוג המופנה מנתן אלתרמן לאחותו לאה, בעוד האב האהוב יצחק גוסס למולם "על מיטת הברזל". כדאי לציין כי יצחק אלתרמן הלך לעולמו בעקבות מחלת סרטן הגרון, ואפשר ממש לזהות בשיר רמזים לסימפטומים של המחלה. יש להניח שסמיכות הפרשיות, עוצמת הרגשות, והרקע המדיני בטחוני הקשה (התקרבות צבאות רומל לארץ ישראל) יצרו בנפש המחבר תערובת נפיצה כל כך, עד שאפילו אלתרמן, האמון על כיבוש הרגש האותנטי, והרחקת השיר מהחוויה שחוללה אותו – אפילו הוא יצר כאן שיר שותת דם ממש. אין ספק שהתוצאה היא – שיר ענק שבענקים, הבולט אפילו בתוך מסכת יצירת אלתרמן. תופעה דומה לכך בעוצמתה אפשר אולי למצוא רק ב"שיר משמר" שלו, שנולד בנסיבות דומות, שנים רבות מאוחר יותר. ולעניין השורותיים המוקשות: "ממאה ייעקר ונפל כרות/ ובאחרון לא יוכל היכנע" אני קורא את "ממאה ייעקר ונפל כרות" כצורת ביטוי, מהסוג שאלתרמן משתמש בו לעיתים בהיפרבולות שלו. ספציפית, בשיר זה, הביטוי נראה כתיאור של מחאה על גורל עיוור המכה באחד ממאה. אך הוא יכול לתאר גם את מלחמתו של המת בכוחות עדיפים ממנו המכריעים אותו. ראו בשיר "תפילת נקם" (שירים שמכבר, שמחת עניים): "אל תשכח, אל תשכח את אשר עשו לו אל תשכח לאחד שמאה יכלו לו" המילה "אחרון" מתיחסת אולי ל"יום אחרון". אך כדאי גם לקחת בחשבון את השורות "כי ליבו שאהב ובשרו שכאב אחרונים בעולם לבגידה" מעניין עוד יותר השיר "גר בא לעיר" והשורות: ".. ובהגיע עד נפש, תרימי קול אלי האחרון, האחרון לכל" בשיר זה הדובר הוא ה"עני כמת", ולדעתי פרשנינו התעלמו קצת מהזהות האפשרית בין האב והעני כמת. המסבירה היטב את הבדלי הגילים בין המת והרעייה. הזהות הזאת יכולה להסביר אלמנטים מוקשים רבים, שאתה הזכרת רק אחד מהם ("שיר לאשת נעורים"). באותה מדה יכולת לשאול מדוע: - הרעייה מכונה לאורך כל היצירה בשם "בתי". - "כאור יום עברך זרוני העומם/ ובטרם צעקת – שמיים! -/ והנה את כבת בזרועות האם/ וכעץ בזרועות המים" (שיר מחול). שורות המאתרות ת לידת הרעייה וכבר אז הדובר הוא "זכרון". - " פת לך אביא אחרונה/ בשם לך אקרא ראשונה/ המת אגיע אל פיך שחרב/ אני הדואג אני השב" ("גר בא לעיר") דומה שאלתרמן עושה כל מאמץ כדי לאחד את דמות הבעל עם דמות האב. אחרי שאיכלס את יצירתו בגיבורים שהם, ללא יוצא מן הכלל, אך ורק שמות עצם כלליים (העני, המת, הרעייה, האחים, הרעים, הצר, הבן וכו') ללא שמות פרטיים, הוא מאחד גם את הבעל, האוהב, האב וכו'.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: עוד שתי שאלות על "שמחת עניים"
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1