הפורום
הגב לנושא נושא: רוע ירקרק
:
נוצר ע"י על 14 מרץ 2012 15:20
יורשה לי להציע "גישה אחרת" (כהגדרתו של המרא דאתרא דכאן, בן טובים הי"ו) לביטוי "רע ירקרק". המדובר הוא לא ב"המלט" וגם לא ב"אותלו" אלא דווקא ב "נבוקו"!!! בקיצור נמרץ – השיר מתאר בבית הרביעי את שריפת ירושליים (עיר אשר עיניה זהב מצופות) המורעבת שנתיים עקב המצור של נבוכדנצר המוגדר בכתוב "עלה אריה מסבכו" – במדרש "אריה נוהם" זה נבוכדנצר. רע ירקרק (רע עשוי מזהב) הוא אם כן נבוכדנצר מלך שנער היא בבל – במדרש - שונא רע (וגם שונרא החתול שטרף את הגדי הוא בית המקדש) וגם דניאל בפירוש חלומו של נבוכדנצר – "אתה הוא ראש הזהב". בית ראשון – נבוכדנצר שהיה בין העשרה היחידים שניצלו בלילה בו היכה המלאך את כל צבא סנחריב שצר על ירושליים בתקופת צדקיהו (לפי המדרש - כך הוא הכיר את המלאך גבריאל שהופיע בחלומו) במארב לילי חשש לפי המדרש מנוהל "לילה כמה לילה" ("לילה ללילה יחווה דעת" – לילו של גדעון ללילו של סנחריב – כמה ניסים נעשו בלילה...) אולי אלוהים לא מאשר את ביצוע הכיבוש אבל היה מצב של "בשמיים שקט" – לפי המדרש – השקיט שמיים – הסתר פנים) ואז הוא תקף. צדקיהו ובניו ברחו לבקעת הירדן דרך מערת צדקיהו אבל הם נתפסו והובאו אל נבוכדנצר לרבלה – שם "וְאֶת בְּנֵי צִדְקִיָּהוּ שָׁחֲטוּ לְעֵינָיו וְאֶת עֵינֵי צִדְקִיָּהוּ עִוֵּר וַיַּאַסְרֵהוּ בַנְחֻשְׁתַּיִם וַיְבִאֵהוּ בָּבֶל". נבוכדנצר (שונרא החתול) לא הצליח לעקור את עיני צדקיהו כפי שמופיע במדרש: וזה אחד משבעה (אנשים, ביניהם שמשון בגבורתו) שנדמו לאדם הראשון "צדקיהו בעיניו". נעצו בעיניו לונביות של ברזל ולא נתעוורו עיניו, עד ששחט (נבוכדנצר) את בניו לעיניו ואחרי כן נתעוורו עיניו שנאמר (שם /מלכים ב' כ"ה/) ואת בני צדקיהו שחטו לעיניו ואת עיני צדקיהו עוור. כלומר מה שעיוור את צדקיהו הוא בהק הסכין בו שחטו את בניו ולא השיפודים בהם ניסו לעוור אותו "בהק הסכין בעין החתולים". בית שני הוא כבר פשוט... קצת לפני החורבן זרק צדקיהו את ירמיהו הנביא שהטיף להיכנע לבבלים לתוך בור עמוק. מי שהציל אותו על ידי משיכה בחבל מהבור הוא "עבד-מלך הכושי" ("עבדים שחורים") (לפי המדרש - כינוי לברוך בן נריה הסופר). שניהם הן ירמיהו והן עבד מלך הכושי הם לפי המדרש מבני בניה של רחב הזונה הכנענית מיריחו, שהתגירה והתחתנה עם יהושוע בן נון (הזמן רחב רחב). ירמיהו ביקש מאלוהים סולם להוציאו מהבור אבל נאמר לו להסתפק בחבל כמו שאמו רחב הורידה את המרגלים בחבל. למלך חזקיהו הרחיבו את הזמן (הרחבת זמן – ביטוי שגור במדרשים להארכת זמן) הוסיפו לו 15 שנה לחייו אחרי שפנה אל הקיר ואמר "מר לי מר" – לפי המדרש לקיר של רחב הזונה (בקיר ביתה ובחומה היא יושבת). נבודנצר הוא דרך אגב מבני בניהם של שלמה (ולמלך שלמה נתן "לב רחב") ומלכת שבא (הביאה 120 כיכר זהב לבית המקדש) "וייתן לה המלך את חפצה" (לפי המדרש - הטריחה את עצמה לבא בעצמה בראש המשלחת כדי להתעבר משלמה ולקבל ילד חכם מאד – נולדה בת וממנה בהמשך נבוכדנצר) מוסר השכל – אין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב – ירמיהו הטוב מבני רחב הכנענית, נבוכדנצר הרע מבני שלמה המלך, "ליל קיץ" במובן של קץ וחורבן המקדש כמופיע בעמוס – כלוב קיץ (טנא תאנים יבשות), וגם במובן של הגאולה אחר כך: "כֹּה אָמַר יְקֹוָק אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כַּתְּאֵנִים הַטֹּבוֹת הָאֵלֶּה כֵּן אַכִּיר אֶת גָּלוּת יְהוּדָה אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּי מִן הַמָּקוֹם הַזֶּה אֶרֶץ כַּשְׂדִּים לְטוֹבָה". אמן וכן יהי רצון...
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: רוע ירקרק
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1