הפורום
הגב לנושא נושא: רוע ירקרק
:
נוצר ע"י על 15 מרץ 2012 10:29
יפה שאלת. התשובה במקרה הזה היא דווקא: "אין מקשין על הדרש". מה הכוונה - המדרש הוא אכן סיפורי מעשיות שלא היו ולא נבראו שהרי לא יעלה על דעתך שאכן נבוכדנצר השני דיבר עם בן סירא כפי שמופיע במדרש בן סירא (המרחק שם יותר מ 1500 שנה), כך גם על סיפורי המחלוקות בין הרמב"ם ורש"י שחיו בהפרש של 100 שנה בין פטירה להולדת. מה כן - חבויים במעשיות - מסרים מוסווים שנועדו לקהל מצומצם יותר בבחינת "תפוחי זהב במשכיות כסף דבר דבור על אופניו" - כפי שהרמבם מסביר במורה הנבוכים: המעשיות מנצלות את שני אופני הדיבור המשל והנמשל. רשת הכסף שעוטפת את תפוח הזהב כך שהוא נראה עשוי מכסף (יפה כשלעצמו)היא סיפור המעשיה ותפוח הזהב נראה בכל יופיו רק לאלה שזכו להתקרב מאד לרשת ולראות מבעדה את הזהב. כיצד אתה יודע שסיפור מעשה הוא משל? שואל הרמבם את תלמידו ומסביר לו מיד - כאשר הסיפור מכיל אבסורדים. למשל הסולם בחלום יעקב שמגיע עד השמיים, אומר הרמבם, הוא 100% משל ויש להסביר ולהבין שלא כפשוטם - כל מילה ומילה בסיפור המקראי. חיים רמון למשל - אוהב תמיד להדגים מוסר השכל פוליטי ברמה גבוהה מאד מסיפורי גוליבר, מישהו חושב להקשות על סיפור גוליוור עצמו? בנבוטו למשל וורדי (או מי שממנו נלקחה היצירה) חיבר את נבוכדנצר עם כורש ועשה שניהם בן אחד. אז מה בגלל זה לא נלך לאופרה שכתב שקרן? אלתרמן עצמו בליל קייץ, מה הוא לא יודע שברגע שהדומיה שורקת מיד באותו הרגע היא מפסיקה להתקיים? מה הוא לא יודע שלילה הוא לא דבר כמותי? מה הוא לא יודע שטל נוצר על האדמה ולא נפגש איתה כמו הגשם? וודאי שהוא ידע זאת אבל כך הוא משך תשומת לב אנשים ונסות ולהבין למה ב א מ ת הוא התכוון. נתן זך בצעירותו חשב שזה אוסף של זיקוקין דינור שנאמרו רק בגלל צלילם היפה והם חסרי תוכן. אבל כהבאתי לידיעתו ש"פיל" בארמית זה "שער" (זה גם נראה דומה המרווח בין רגלי הפיל בפרופיל ושער בחומה) ולכן ייתכן שאלתרמן ב"אל הפילים" באומרו "פילי השמיים" בעצם התכוון ל"שערי שמיים" - הוא לא הגיב בצורה מזלזלת - ההפך הוא הנכון.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: רוע ירקרק
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1