הפורום
הגב לנושא נושא: 6 שאלות על שמחת עניים
:
נוצר ע"י על 12 אוק 2012 02:28
לאדולף שלום אני מציע כאן הסברים לביטויים שציינת ומביא אסמכתאות מהמקורות ומהמפרשים. אני מבין שזה חשוב לך לצורך תרגום היצירה לשפה אחרת ולאו דווקא לפרשנות שלה. הָרֵעוּת זְאֵבָה, זְאֵבָה, - כינוי גנאי לרעות. תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נו/ב תנו רבנן: מעשה במרים בת בילגה שהמירה דתה והלכה ונשאת לסרדיוט אחד ממלכי יוונים. כשנכנסו יוונים להיכל הייתה בועטת בסנדלה על גבי המזבח ואמרה: לוקוס לוקוס (זאב זאב) עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל ואין אתה עומד עליהם בשעת דחקן! הַרְגִּיעָהּ לֹא אוּכַל אֶחָי. – איני יכול לרסן אותה ספר ירמיה פרק לא (א) כֹּה אָמַר יְדֹוָד מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוֹךְ לְהַרְגִּיעוֹ יִשְׂרָאֵל: מצודות ציון על ירמיה פרק לא פסוק א להרגיעו - ענין מנוחה והשקט כמו ומצאו מרגוע לנפשכם (ירמיה ו): אַךְ כָּעֵת חַיָּה – בעוד שנה בזמן הזה יהיה מצב משמח שונה מהמצב הרע בו את נמצאת. ספר בראשית פרק יח (י) וַיֹּאמֶר: שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ. ספר מלכים ב פרק ד (טז) וַיֹּאמֶר לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹבֶקֶת בֵּן. רש"י מלכים ב פרק ד פסוק טז למועד הזה כעת חיה - כמו שאת קיימת היום ולשלום, כך תהי קיימת למועד הזה, וחובקת בן. פָתַחְתְּ חַלּוֹנֵךְ וְרָגַעְתְּ בּוֹ פְּלָאִים – הרגיעה אכן תקרה בדרך נס כי אינה מתאימה למצב ולכן תגרום לפליאה. ספר איכה פרק א (ט) טֻמְאָתָהּ בְּשׁוּלֶיהָ לֹא זָכְרָה אַחֲרִיתָהּ וַתֵּרֶד פְּלָאִים אֵין מְנַחֵם לָהּ רש"י איכה פרק א פסוק ט ותרד פלאים - ירידתם נפלאת פלאים הרבה, שהכל מתפלאים שאירע לה מה שלא אירע לכל עיר: ויַּחְרשׁ יוֹם שִׁלֵּם – תכנן במחשבתו איך להוציא לפועל את יום הנקמה, לשלם את הגמול המגיע לעושה הרע. ספר משלי פרק ג (כט) אַל תַּחֲרֹשׁ עַל רֵעֲךָ רָעָה וְהוּא יוֹשֵׁב לָבֶטַח אִתָּךְ רש"י משלי פרק ג פסוק כט (כט) אל תחרוש על רעך - אל תחשוב. ואינו זז ממשמעות חרישה. מה דרך החורש מכין מקום לזמן הזריעה, אף החושב רעה - מכין מקום תחבולות בלבו איך יעמוד ויעשנה: ספר דברים פרק לב (לה) לִי נָקָם וְשִׁלֵּם לְעֵת תָּמוּט רַגְלָם כִּי קָרוֹב יוֹם אֵידָם וְחָשׁ עֲתִדֹת לָמוֹ: רש"י על דברים פרק לב פסוק לה לי נקם ושלם - עמי נכון ומזומן פורענות נקם וישלם להם כמעשיהם. הנקם ישלם להם גמולם. לַחְמוֹ שְׁמֵנָה מִבָּר – לחמו נעשה מבלילת שמן עם חיטה מבוררת ונקיה ספר בראשית פרק מט (כ) מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי מֶלֶךְ: ספר שמות פרק כט (כג) וְכִכַּר לֶחֶם אַחַת, וְחַלַּת לֶחֶם שֶׁמֶן אַחַת, וְרָקִיק אֶחָד מִסַּל הַמַּצּוֹת אֲשֶׁר לִפְנֵי יְדֹוָד ספר גור אריה על שמות פרק כט פסוק כג נקראו החלות "חלת לחם שמן" מפני שכשנעשו לחם היה השמן כלול עמהם, ולא כן הרבוכה שנקראה "ככר לחם", מפני שהרבוכה נאפת תחלה בלא שמן כשאר לחם, לכך נקראת "ככר לחם": ספר בראשית פרק מה (כג) וּלְאָבִיו שָׁלַח כְּזֹאת: עֲשָׂרָה חֲמֹרִים נֹשְׂאִים מִטּוּב מִצְרָיִם וְעֶשֶׂר אֲתֹנֹת נֹשְׂאֹת בָּר וָלֶחֶם וּמָזוֹן לְאָבִיו לַדָּרך. רבנו בחיי על בראשית פרק מה פסוק כג בר - זו תבואה, והוא כולל חמשת מיני הדגן. מלבי"ם על תהילים פרק ב פסוק יב - חלק באור הענין בר - המבורר והנבחר ועל הבר והדגן. ה. הַמַּחְתֶּרֶת וּבְחַדְרֵי חֲדָרָיו שֻׁלַּחְנוּ, וְצִלֵּנוּ רַגְלָיו עוֹקֵב, וּבַסַּם הָרָדוּם אֲנַחְנוּ, ??? וּבַמַּחַט דַּקַת הַגֵּו. נראה לי פשוט – אנו המחתרת עוקבים אחרי עויננו כצל – כדי להזריק לו סם הרדמה או מוות על ידי מזרק. מִמֵּאָה יֵעָקֵר וְנָפַל כָּרוּת, - אולי מפקד של מאה אנשים – שר המאה ? וּבְאַחְרוֹן לֹא יוּכַל הִכָּנֵעַ. קָשִׁים, קָשִׁים הָאָבוֹת לָמוּת, כָּאַלּוֹן הַקָּשֶׁה הִקָרֵעַ. (1) ספר שמות פרק יח (כה) וַיִּבְחַר משֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת:
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: 6 שאלות על שמחת עניים
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1