הפורום
הגב לנושא נושא: עוד שאלה אחת על שמחת עניים
:
נוצר ע"י על 19 אוק 2012 14:05
שלום אדולף קודם כל זה בסדר גמור שאתה לא מתלהב מפרשנות טרנסצנדנטלית של דמות המת החי. א-ב-ל אם כהצהרתך אתה מקבל את גישת בועז ערפלי, אתה בטח מכיר לפחות בצד התודעתי – ערכי שמייצגת דמותו של המת - החי (ולו בתוך תודעת הרעייה, כפי שגורס ערפלי). כמו כן, בטח לא נעלם ממך האופי רב הפנים של כל דמות אלתרמנית או טקסט אלתרמני. גם ערפלי מודה בזה, ואפילו מקדים לכל פרשנותו, את האבחנה הזאת. אמנם הקדמה כזאת למהלך פרשני עלולה להישמע כתירוץ, כי בדרך הזאת אפשר לתרץ כל סתירה של הטקסט את הפרשנות שלך, אבל מה לעשות שזאת האמת, וככה זה אצל אלתרמן. במאמר מוסגר: את כל המיוחס כאן לערפלי, אני מבסס על "עבותות של חושך", ספרו המקיף והמצויין על "שמחת עניים", ולא על הפרסומים המופיעים באתר, שאותם לא קראתי. לכן, אם הספר לא מוכר לך, אני מאד ממליץ. סגור סוגריים. ההערה על הסתירות האופייניות, ריבוי והיפוכי המשמעות אצל אלתרמן, נוגעת גם לשאלתך, כי בשיר של אותות הם עולים ממש אל פני השטח. ואני מגיע לשאלתך על ה"שיר של אותות" ראשית אני מקווה ששמת לב להיפוך הבוטה המובנה בתוך השיר. כשכתבת בסוגריים "כך זה גם בהמשך" חשדתי בך שלא שמת לב לזה. השיר טוען בזו אחר זו שתי טענות הסותרות זו את זו. בסיבוב הראשון: " כי טובה יבשרו האותו כי שמחה מתדפקה בדלתות" ובסיבוב השני: "לא טובה יבשרו האותות לא שמחה מתדפקה בדלתות" אין כאן מקרה. זו דוגמא לאמביוולנטיות האלתרמנית ביחסו לכל דבר בעולמנו ובמיוחד לנושא העיקרי הנדון בשמחת עניים, היינו: לשאלה האם יש בעולמנו ערך החשוב מן החיים עצמם. אומנם דורות של קוראים ראו בשמחת עניים מניפסט הטוען כי התשובה היא חיובית, ואפילו מציג סט ערכים כאלה וכך זה אומנם נראה לכאורה, אבל קריאה זהירה מוכיחה שזה לא בדיוק כך. ותמיד הוא משאיר ספק סביר. למצער אפשר לומר שעצם ההתלבטות, למשל החזרה הבוטה על הסיסמא: "לא הכל הבלים והבל" נשמעת (לפחות לאוזן שלי) כמעין "שריקה בחושך". המת (או הרעייה באמצעות דמות המת) מנסה לשכנע את עצמו שזה כך. הרי אילולא ניקרה במוחו/ מוחה המחשבה של קוהלת כי דוקא "הכל הבל" לא היה כלל צורך בהכרזה ההפוכה.כל היצירה היתה מיותרת. ההתבוננות העצמית הזאת, הרפלקטיביות, היצירה המתבוננת בעצמה במבט מפוכח ואירוני לפעמים, היא מאד אופיינית לאלתרמן אגב: אפילו ההכרזה "לא הכל הבלים והבל", אם נדקדק, היא טענה מצמצמת. לא נטען ש"הכל הוא לא הבל" אלא רק ש"לא הכל הוא הבל". כלומר: נשאר מקום רחב גם להרבה דברים שהם בכל זאת הבל. בכל מקרה "האותות" בשיר הם ככל הנראה אותות הנפילה של העיר הנצורה והמוות הצפוי כנראה לרעייה ולאחים והרעים. כולם כבר סיימו בשלב זה (תחילת פרק ו') את חשבונותיהם ומוכנים למעבר להגנה אקטיבית. המתלבטת האחרונה (אך החשובה ביותר) היא הרעייה, וה"שיר של אותות" הוא הדיון הפנימי האחרון שלה לפני הופעת האב בשיר "קץ האב" שיכריע את הכף. מה הקשר של כל זה ל"שמחה" כבר אמרנו: המוות מביא את השמחה. המכונה משום כך "שמחת עניים", ומכאן "שמחו ענווים ודלים". כי לא ברור עד הסוף האם באמת "לא הכל הבלים והבל". השורותיים עליהן הקשית: "ושמחו ענווים ודלים/ כי שמחה מתדפקה בדלתות" מסתברות על פי זה פשוט בתור ההמשך של "ולא שווא ידברו האותות". אלתרמן פשוט חוזר על המוטיב הזה משיר הפתיחה כמו כן ראוי לציין כי הן מופיעות רק בחלק הראשון השיר, כלומר טענתך "כך זה גם בהמשך" לא חלה על שתי שורות אלה. אני לא רואה בעייה כאן.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: עוד שאלה אחת על שמחת עניים
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1