הפורום
הגב לנושא נושא: ליל חניה
:
נוצר ע"י על 28 אוג 2020 18:09
פני עיר נבנית עירק אל מנשיה (מאתר זוכרות) תושבי הכפר הגיעו מכפר סמוך שנקרא עראק - שמשמעותו "גבעה קטנה" – והחלק השני של השם, שמשמעותו "הבנויה" – נוסף כשהתושבים עקרו משם למיקום החדש. שכונת מנשיה ביפו (ויקיפדיה) למקור שמה של השכונה יש שתי גרסאות (על פי זאב וילנאי)[3]: האחת, ששמה נגזר מהמילה הערבית "נשה" שמשמעותו בניין. בשחוק השאלות: מה ענין שחוק למחנה קרב? למה בשחוק ולא בצחוק? תשובה: חטיבה 8 וגדוד 7 של חטיבת נגב ניסו לכבוש את תל גת המיוחס לעיר הפלישתית גת. על מנת להזכיר את משק כנפי ההיסטוריה כמו ביתר השיר, מוזכר כאן נצחונו הטרגי של שמשון על הפלישתים: "וְהַבַּיִת מָלֵא הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְשָׁמָּה כֹּל סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְעַל הַגָּג כִּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ וְאִשָּׁה הָרֹאִים בִּשְׂחוֹק שִׁמְשׁוֹן... וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן: תָּמוֹת נַפְשִׁי עִם פְּלִשְׁתִּים! וַיֵּט בְּכֹחַ וַיִּפֹּל הַבַּיִת עַל הַסְּרָנִים וְעַל כָּל הָעָם אֲשֶׁר בּוֹ. וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים אֲשֶׁר הֵמִית בְּמוֹתוֹ רַבִּים מֵאֲשֶׁר הֵמִית בְּחַיָּיו". בגדף השאלה: מה ענין גידוף אצל מחנה מלחמה? תשובה: שוב אזכור של ניצחון ישראלי על אויב שפלש מבחוץ. הפעם סנחריב האשורי שחנה בליבנה שיוחסה גם היא לאותו תל שניסו לכבוש אותו. הוא ספג מפלה הואיל וגידף אלוקים ולא עלה לכבוש את ירושלים. מתו 185,000 חיילים שלו שנהרגו בלילה אחד. " וַיָּשָׁב רַבְשָׁקֵה וַיִּמְצָא אֶת מֶלֶךְ אַשּׁוּר נִלְחָם עַל לִבְנָה כִּי שָׁמַע כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ. זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר יְדֹוָד עָלָיו בָּזָה לְךָ לָעֲגָה לְךָ בְּתוּלַת בַּת צִיּוֹן אַחֲרֶיךָ רֹאשׁ הֵנִיעָה בַּת יְרוּשָׁלָם: אֶת מִי חֵרַפְתָּ וְגִדַּפְתָּ וְעַל מִי הֲרִימוֹתָ קּוֹל וַתִּשָּׂא מָרוֹם עֵינֶיךָ עַל קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל. וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֵּצֵא מַלְאַךְ יְדֹוָד וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים". DGSR עוד ימשכו המה כמו נימה מחלב נפשו של דור (ראו ויקיפדיה שעלו על זה לפני). אזכור למיתת הלוחמים במיתת נשיקה לפחות אלה שמתו מיד בקרב על ארץ הקודש. מסכת ברכות תיאור כיצד קורית "מיתת נשיקה": "נשיקה - דמיא כמשחל בניתא מחלבא". מפרש רש"י: כמושך נימת שער מתוך החלב. רשי והתלמוד התכוונו להוצאה קלה של שערה מתוך חלב (מנוקד בקמץ). השערה היא כמובן נפש האדם היוצאת מתוך גופו. אלתרמן ניקד בסגול – הכוונה לחלבו ודמו של האדם הנותרים כשהנימה שהיא הנפש יוצאת מתוך הגוף.
שם משתמש:
קוד אבטחה:
CAPTCHA image
הכנס את הקוד המוצג למעלה בתיבה למטה
נושא:
RE: ליל חניה
הודעה:

שלח

בטל

תצוגה מקדימה
סקור נושא
Active Forums 4.1